LA SOBREABUNDÀNCIA D’IMATGES A LES XARXES SOCIALS

Susana Cebrian

Actualment estem constantment patint una sobreabundància d’imatges molt gran, sobretot a les xarxes socials. En tan sols 1 segon a la xarxa social Snapchat s’envien 8.796 imatges, aquesta és la xarxa social que més imatges produeix. Altres com WhatsApp, que no està pensada per a la fotografia, sinó pels missatges de text, en 25 segons pot arribar a produir unes 208.221 imatges. Això ha començat a passar des que tothom pot fer fotografies amb el mòbil, ja que abans amb les càmeres hi havia un nombre limitat per fer-les. Actualment fem fotografies a tot, i en fem més d’una. És a dir, la quantitat d’imatges produïdes per una sola persona és impressionant, com hem vist abans.

Els diferents artistes d’aquesta exposició han partit d’extreure imatges d’internet a les seves obres, intentant així visibilitzar aquesta sobreabundància d’imatges. Quan es busca a internet qualsevol paraula el resultat és impressionant, s’arriben a trobar milions d’imatges molt similars entre elles. 

CEWE PHOTOWORLD. How big is Snapchat. 2016

Snapchat és la xarxa social amb la qual més fotografies es produeixen i s’envien diàriament. Amb l’obra How big is Snapchatde Cewe Photoworld ha creat una pàgina web on ha volgut mostrar a temps real el nombre d’imatges que es produeixen cada segon. No només mostra la gran quantitat d’imatges que s’envien per Snapchat, sinó que ens ensenya també el recompte d’imatges que es van enviant per WhatsApp o es van publicant per Instagram o Facebook. Tenim presents que en l’actualitat hi ha un nombre molt gran d’imatges, però fins que no veiem el nombre exacte no ens adonem del nombre desorbitat que es produeix. Aquesta pàgina et va mostrant mentre estàs allà dins quantes fotografies es difonen, fins arribar a més d’un milió d’imatges compartides amb Snapchat i WhatsApp tan sols en 2 minuts.

CHAPELA PÉREZ, Emilio. Gun. 2011

L’obra gun és un recull de les primeres 100 imatges estretes de Google a partir de la recerca de la paraula gun. Tot són imatges d’una pistola de perfil. Amb aquest curt vídeo vol mostrar la sobreabundància d’imatges que trobem en l’actualitat, i com la gran majoria són molt similars entre elles. Només buscant una paraula tan simple com guntroba milers d’imatges, però havent buscat una altre hauria passat exactament el mateix, no només patim una sobreabundància d’imatges, sinó que d’una mateixa cosa en trobem milions de fotografies similars, amb mateixes perspectives.

UMBRICO, Penelope. Everyone’s photos any license. 2015 – 2016

A partir de la recerca del concepte full moon a Flickr, Umbrico fa un recull de 654 de les 1,146,034 imatges trobades. Són fotos que s’ha de fer amb un tipus d’equip especialitzat, però amb aquesta obra ens adonem que encara així, hi ha milions d’imatges molt similars. Umbrico afirma que cada imatge vista per separat pot semblar impressionant, però vistes com a grup passa tot el contrari, semblen cancel·lar-se entre elles. Amb aquesta obra aborda els canvis de significat quan aquestes imatges passen a estar en grup, les recontextualitza. 

JULLIEN, Thomas. An Instagram short film. 2014

A partir de 852 imatges de 852 usuaris diferents d’Instagram, Thomas Jullien ha creat un time lapse, mostrant així la similitud de la gran quantitat imatges que produïm. En aquest time lapsees centra en monuments i llocs famosos o turístics, que és on més imatges similars es produeixen. Jullien amb aquesta obra vol crear una estructura a partir del caos. El resultat és un curtmetratge multimèdia que mostra les infinites possibilitats que ofereixen les xarxes socials.

PÉIROT, Jean-Gabriel. DIES IRAE. 2005

A través de la imatge Jean-Gabriel Péirot crea una història viatjant a través d’aquesta, mostrant-nos a la vegada els horrors d’un passat proper. Partint d’imatges de carreteres, passadissos, túnels de tren, estacions, carrera, vies de tren i ciutats o parts d’aquestes, sempre amb els mateixos punts de vista, que es van apropant i allunyant crea una història on mostra la sobreabundància d’imatges, sent totes molt similars entre elles. 

VIONNET, Corinne. Photo Opportunities. 2005-2014

A partir de fotografies de monuments molt famosos extretes d’internet, Corinne Vionnet utilitza centenars de fotografies ajuntades en una, a partir de la selecció de petites seccions, per una estructura de capes. Creu que estem condicionats a fotografiar les coses com ja les hem vist amb anterioritat, per això ajunta centenars de fotografies creant una imatge que pot semblar com un somni. La conclusió extreta per Vionnet és la coherència que hi ha en la mirada dels diferents turistes, afirma que estem condicionats per les imatges popularitzades a través de cinema, televisió, postals i Internet, fent així tothom fotografies des de les mateixes posicions, i amb punts de vista molt semblants. Es centra en el turisme de masses i com aquest afecta a la fotografia.

En aquesta exposició s’ha intentat abordar la sobreabundància d’imatges partint sempre de les xarxes socials o internet en si mateix. La raó per la qual hi ha tantes imatges pràcticament iguals, és que tenim massa interioritzades les que veiem a les pel·lícules, a la televisió, xarxes socials, i en tot el que percebem diàriament. Ens veiem condicionats i ja no pensem en com fer-les, és un acte instintiu. Però a través d’aquesta sobreabundància a les xarxes, podem trobar contingut que ens obre moltes possibilitats. A més les images per separat tenen un significat, però al ser agrupados, aquest canvia.

WEBGRAFIA

Adictivosonline.wordpress.com [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: https://adictivosonline.wordpress.com

Cinetecamadrid.com [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet:     https://www.cinetecamadrid.com

Danzigergallery.com [en línia] [consultat: 8 abril 2019]. Disponible a internet:    https://www.danzigergallery.com

Fotocolectania.wordpress.com [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: https://fotocolectania.wordpress.com

Kabinett.emiliochapela.com [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet:  http://kabinett.emiliochapela.com

Lensculture.com [en línia] [consultat: 8 abril 2019]. Disponible a internet:   https://www.lensculture.com

Museemagazine.com [en línia] [consultat: 8 abril 2019]. Disponible a internet: http://museemagazine.com

Penelopeumbrico.net [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: http://www.penelopeumbrico.net

Petapixel.com [en línia] [consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet:  https://petapixel.com

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s