Online Persona

Irene Hidalgo

La online persona consisteix en tot allò que forma la nostra identitat a Internet, és a dir, tota la informació dipositada en les varies xarxes socials on hi tenim un perfil i com aquestes s’entrellacen entre si. Aquesta versió de nosaltres mateixos pot ser més fidel o menys a qui som realment i inclús no tenir res a veure amb la nostra personalitat. Pot ser una eina, pot ser un experiment social, pot ser una font d’ingressos o pot ser pur oci. El que està clar és que la seva importància i com ens modela va més enllà del que es podria pensar en un primer moment perquè, realment, controlem a la nostra online persona?

En primer lloc, vull presentar a Jiyeon Kim, autor de Tinder Project. Ell és un retratista coreà basat a Berlin que explora a través del retrat la definició d’un mateix mitjançant la imatge comparant amb altres mètodes de representació històriques també a partir del retrat. Tinder Project consisteix en una col·lecció de 100 retrats utilitzant pintura acrílica de 50×50 cm on retrata usuaris de Tinder basant-se en les imatges que aquests usen com a carta de presentació en aquesta xarxa social enfocada al món de les cites. Un punt interessant que tracta aquesta obra és reinterpretar una representació tan contemporània com el perfil de Tinder en un medi tan tradicional com és el retrat; connectant les dues parts a través de la tècnica, l’acrílic, el medi que ha substituït a l’oli en els últims 50 anys gràcies al seu component plàstic que permet diluir-ho en aigua i un ràpid assecat. Aquesta exploració de la representació d’un mateix en l’actualitat, posant-la al mateix nivell que els antics retrats de perfil renaixentistes on es mostrava la persona retratada de la manera més agraciada possible amb la finalitat de ser una carta de presentació a la societat, estableix una connexió entre els perfils antics i els moderns complint les mateixes funcions.


Jiyeon Kim, Tinder Project

Però, és aquest el màxim profit de la nostra online persona? A The Artist is kinda present de An Xiao l’artista posa en crisi la dualitat de la interacció digital amb un discurs gens catastrofista on, fent una versió de l’obra d’Abramovic The artist is present, interactua amb el públic a través de diversos dispositius. A primer cop de vista es pot llegar com una demostració de la fredor de haver d’utilitzar aquests mètodes de comunicació tot i tenir la persona davant però un cop havent interactuat amb ella es mostra oberta a tenir una conversa càlida amb el receptor creant així una connexió honesta i real amb el públic. Al contrari que amb l’obra d’Abramovic, no fa servir el drama de la comunicació únicament visual (fins a un punt que toca l’abstracció) sinó una comunicació coneguda per el públic i l’artista fent de tota l’experiència, una més propera i quotidiana i al cap i a la fi més càlida. Amb aquest discurs vol posar en dubte la fatalitat pressuposada a les xarxes socials en quant a la decadència de la comunicació humana per posar sobre la taula la opció de veure-ho com a un terreny a explorar ple d’oportunitats.


The Artist is kinda present , An Xiao

Com a un món a explorar dintre de les possibilitats de les xarxes socials, es troba l’activisme. Un exemple clar és la obra d’Amalia Ulman Exellences & Perfections. En aquesta obra l’artista pren la seva online persona com a camp de treball. En pocs mesos converteix el seu perfil d’Instagram en el de tota una Hot Babe, terme que defineix un tipus de perfil a les xarxes socials on s’explota la bellesa tradicionalment femenina normalment amb interessos econòmics. Mitjançant implants de pit falsos, dietes extremes, etc. canvia totalment el seu cos per fer aquest estil de vida més creïble. A partir d’aquesta transformació aparent, on tot el seu estil de vida s’adapta a aquest estereotip, comprova el resultat del canvi de com és percebuda per el seu públic i pels seus companys d’ofici. Rep crítiques per haver sucumbit a l’estereotip de noia perfecta segons el mainstream però també alabances per part d’altres dones amb perfils semblants però reals; de part dels seus amics i companys del món creatiu, intenta donar explicacions en persona però sense desmentir-ho a les xarxes i aquests la rebutgen amb l’argument de que ara és una Hot Babe i per tant ja no es part del seu cercle artístic. Amb aquest discurs explorem la força de la nostra online persona i com pot arribar a ser més creïble que les nostres interaccions cara a cara. Com Ulman, més artistes l’utilitzen com a espai d’experimentació.


Amalia Ulman, Exellences & Perfections.

Un d’aquests artistes es Tom Galle amb la seva obra Instagram Ads. L’artista fa servir els codis i la plataforma d’Instagram per crear una sàtira on es ven a ell mateix com a follower, parodiant la necessitat d’atenció que tenen els usuaris d’aquesta plataforma. Per a fer la sàtira efectiva, copia curosament el tipus de fotografia predominant a Instagram per que així els usuaris que rebin l’anunci el trobin creïble. En aquest exemple trobem les possibilitats de jugar amb aquests nous codis d’imatge i significat predominants a xarxes com Instagram i com utilitzar-los per a la producció d’obra artística.


Tom Galle, Instagram Ads.

Continuant amb les possibilitats artístiques de la projecció d’un mateix com a perfil a les xarxes, parlem de Lais Pontes i la seva obra Born Nowhere. En aquesta obra, l’artista crea vint-i-cinc perfils a Facebook partint d’imatges seves retocades digitalment o utilitzant caracterització tradicional. Cadascun d’aquests personatges publica una primera entrada al seu perfil demanant als seus seguidors que escriguin el que pensen que és aquesta persona (professió, edat, interessos…) partint només d’una fotografia. A partir de les participacions en forma de comentaris, defineix la personalitat d’aquest personatge i publica amb regularitat en el perfil com si es tractés d’una persona real. Acaba mantenint les vides en línia de 25 personatges on cadascuna d’aquestes online personas creen dades i reben anuncis ,prediccions en forma de suggeriments per a millorar la seva experiència a la xarxa basades en els seus comentaris i activitat. Amb aquest acte de falsificació de identitats, crea dades falses que demostren que a la xarxa social s’alimenta d’informació sense importar si aquesta es vertadera o no.


Lais Pontes, Born Nowhere

Com a últim exemple i màxim exponent de la falsificació i l’engany a través de la online persona, Curtis Wallen crea a Aaron Brown. A través d’un complicat procés per a encobrir la seva identitat a Internet, fent servir recursos perillosos com pot ser l’ús de la darknet, el tràfic d’identificació oficial falsificada i la navegació encriptada, crea una online persona amb tota la seva documentació en regla com a ciutadà dels Estats Units, sense cap connexió amb l’autor i amb una activitat a Internet plausible per a un ésser humà real. Un cop assegurat aquest personatge l’utilitza per investigar com utilitzar Internet sent anònim, descobrint una xarxa molt diferent a la que usem. Amb aquest experiment demostra que és possible ser completament anònim a Internet i posa en evidència quant de lluny està l’usuari mitjà d’un anonimat ni tan sols parcial.


Curtis Wallen, Aaron Brown

Després d’aquest recorregut queda més que clar que la online persona és un camp a explotar artísticament i que els perfils, independentment de la seva veracitat o de la falta d’ella, donen una informació del que validem com a humà i el que no, donant pas a creuar línies entre humà i màquina abans impossibles. Òbviament, les relacions afectives i socials actuals es veuen afectades per l’ús de les xarxes cada cop més estès però, això no significa una davallada en qualitat d’aquestes, sinó un canvi amb nous llenguatges a explorar i noves llibertats a conquerir. Fugint dels discursos catastrofistes on el final de la humanitat ve de la mà d’un telèfon mòbil, prefereixo mirar al futur encuriosida i amb els braços oberts a aquests nous mitjans fruit la necessitat d’anar un pas més enllà en les nostres relacions socioafectives.

BIBLIOGRAFIA

Jiyeonkim.de/albums/tinder-project-1/

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: http://jiyeonkim.de/albums/tinder-project-1/

Morerandomthoughts.tumblr.com/post/607256974/the-artist-is-kinda-present

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: http://morerandomthoughts.tumblr.com/post/607256974/the-artist-is-kinda-present

Newmuseum.org/exhibitions/view/amalia-ulman-excellences-perfections

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: https://www.newmuseum.org/exhibitions/view/amalia-ulman-excellences-perfections

Laispontes.com/born-nowhere/statement/

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: http://www.laispontes.com/born-nowhere/statement/

Tomgalle.online/Instagram-Ads

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: http://www.tomgalle.online/Instagram-Ads

Theatlantic.com/technology/archive/2014/07/how-to—invent-a-person-online/374837/

[consultat: 7 abril 2019]. Disponible a internet: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/07/how-to-invent-a-person-online/374837/

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s